درگذشت نیل آرمسترانگ، نخستین مرد در کره ماه

درگذشت نیل آرمسترانگ، نخستین مرد در کره ماه

آقای آرمسترانگ در لحظه قدم گذاشتن به خاک کره ماه این جمله معروف را به زبان آورد: "این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است."

او چند هفته پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره آقای آرمسترانگ گفته بود: "او نه تنها برای زمان خود، بلکه برای همیشه، یکی از بزگترین قهرمانان آمریکا است."

نوامبر سال گذشته میلادی، یکی از پرافتخارترین مدال‎‌های غیر نظامی آمریکا، یعنی مدال طلای کنگره به این فضانورد اعطاء شد.

تصاویری و صداهای پر التهاب گزارش مستقیم سفر آرمسترانگ و گروهش در ۲۱ ژوئیه سال ۱۹۶۹ توسط دست کم ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به طور زنده دنبال شد.

باراک اوباما نیل آرم استرانگ را یکی از قهرمانان جاودانه آمریکا خوانده بود

حتی ریچار نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا لحظاتی پس از این فتح بزرگ فضانوردی، از طریق تلفن با آمسترانگ در کره ماه صحبت کرد.

باز آلدرن، فضانوردی که آرمسترانگ را در سفر به ماه همراهی کرده بود، به بی‌بی‌سی گفت: " خیلی دردناک است که ما نمی توانیم در پنجاهمین سالگرد سفر به کره ماه، همگی با هم باشیم. من او را به عنوان یک فرمانده قابل به یاد خواهم داشت."

قهرمان فروتن

نیل آرمسترانگ در پنجم ماه اوت سال ۱۹۳۰ در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمد.

رویای پرواز در آرمسترانگ از همان ایام کودکی به قدری قوی بود که او فوت و فن پرواز را پیش از گرفتن گواهینامه رانندگی آموخت.

او در جنگ میان آمریکا و کره خلبان جوان نیروی دریایی بود

بعد از جنگ هم به عنوان خلبان خبره ای که محصولات آزمایشگاه فضایی ناسا را می‌راند، به سازمان فضایی آمریکا پیوست.

کارنامه کاری آرمسترانگ پر از مدال‌های رنگارنگ و دیپلم‌های افتخار است اما او تا پایان عمر مردی خجالتی و فراری از دوربین‌های تلویزیونی باقی ماند.

آرمسترانگ پس از ماموریتش با آپولو ۱۱ به کره ماه، به عنوان مدرس فضانوردی در دانشگاه سینسیناتی فعالیت کرد و تصمیم گرفت که دیگر از مدار کره زمین خارج نشود.

شهرت او همیشه مورد توجه بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا بود که می‌خواستند نام و تصویر او را کنار خود ببینند اما آرمسترانگ تا پایان عمر نپذیرفت که به طرفداری یا مخالفت از یک جناح سیاسی سخنی بگوید.

در این عکس نیل آرم استرانگ در شیشه کلاه باز آلدرن دیده می‌شود

زندگی شخصی او هم فراز و نشیب زیادی داشت؛ مانند ماجرای افتادنش از تراکتور و قطع شدن انگشت حلقه اش که البته دوباره در بیمارستان به دستش پیوند داده شد.

به گزارش سه نسل، او دو هفته پیش تحت جراحی قلب قرار گرفته بود اما روز گذشته در حالی که وارد هشتاد و دومین سال زندگی اش شده بود در بیمارستان کلمبوس ایالت اوهایو درگذشت.

با این حال او شانس دیدن برآورده شدن یکی دیگر از آرزوهای بشر را داشت.

نیل آرمسترانگ آنقدر خوش شانس بود که در روزهای آخر زندگی اش شاهد یک موفقیت فضایی بزرگ دیگر باشد و آن فرود کاوشگر ناسا بر روی کره مریخ بود.

آمسترانگ در سال ۲۰۱۰ و هنگامی که ۸۰ سال سن داشت در مصاحبه ای گفته بود که اگر از او بخواهند، آماده است تا به عنوان فضانورد به مریخ اعزام شود.

او نخستین کسی بود که کره زمین را از فضا مشاهده کرد.

او گفته بود تصاویری را که مشاهده کرده، "بسیار وجد آور و ورای هرگونه تجربه بصری ای" بوده که وی با آن مواجه شده است.

بانشر توسط سایت اسرار بشقاب پرنده

ما نیز مرگ این شخصیت بزرگ را به تمام دوستداران فضا تسلیت می گوییم.

نویسنده مطلب: حسین متولی

حسین متولی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...